20 نکته طلایی برای یادگیری زبان انگلیسی

20 نکته طلایی برای یادگیری زبان انگلیسی

20 نکته طلایی برای یادگیری زبان انگلیسی: عدم تصمیم جدی برای شروع یادگیری زبان و عدم استمرار در یادگیری، بزرگ‎ترین موانع فراگیری زبان خارجی هستند. اگر بتوانید بر این دو مانع غلبه کنید، بدون شک به درجه ‎ای مناسب از تسلط بر زبان انگلیسی دست خواهید یافت. بااین ‎وجود، برای سرعت بخشیدن به یادگیری، باید از منابع و روش ‎های مناسب نیز استفاده کنید و تعدادی از باورهای محدودکننده خود را با باورهای بهتر جایگزین کنید. در این قسمت، 20 نکته طلایی برای یادگیری زبان انگلیسی و خلاصه ‎ای از باید و نبایدهای یادگیری (که در قسمت‎های مختلف این وبلاگ تشریح شده ‎اند) ارائه خواهم داد. هدف این قسمت تسهیل درک و بکارگیری راهکارهایی است که در پست های مختلف پیشنهاد شده اند. برای سهولت دسترسی، نکات مختلف در صورت ضرورت به پست های تفصیلی لینک شده اند.

  1. تمامی انگیزه ‎های خود برای یادگیری زبان انگلیسی را لیست کنید و جلوی دید نصب کنید.
  2. پس از مشاوره گرفتن از یک شخص ذی ‎صلاح برای شروع یادگیری زبان، به حرف شخص دیگری گوش ندهید و فقط به توصیه‎ های مشاور اول خود عمل کنید.
  3. باورهای غلط و محدودکننده خود در زمینه یادگیری زبان را به چالش بکشید.
  4. انرژی لازم برای شروع یادگیری را از طریق تقسیم کار به مراحل و قدم‎ های مختلف به حداقل برسانید.
  5. عادات روزانه خود را لیست کنید و سعی کنید یکی دو کار بی ‎اهمیت و وقت‎ گیر را از برنامه زندگی خود حذف کنید تا فضای لازم برای ایجاد عادت جدید فراهم شود. یادگیری زبان بدون تغییر عادت‎ های زندگی‎ تان میسر نخواهد بود. اگر فکر می‎کنید، تنها با تکیه بر قدرت اراده‌ خود، می‌توانید ماه‌ ها و سال‌ ها به مطالعه زبان بپردازید، کاملاً در اشتباهید.
  6. بدون اینکه به کسی بگویید قصد یادگیری زبان دارید، یک چالش 30 روزه برای خودتان تعریف کنید: در این سی روز، روزانه حداقل 40 دقیقه به صورت متمرکز به مطالعه زبان بپردازید و به هیچ عنوان، اجازه ندهید در یادگیری شما بیشتر از یک روز وقفه بیافتد. احتمالاً میزان مطالعه شما در ادامه راه خیلی بیشتر از این مدت زمان خواهد شد، ولی با تعیین 40 دقیقه در روز، هدف اولیه ‎تان کوچک و قابل انجام خواهد بود.
  7. ساعت خاصی از برنامه روزانه خود را خالی کنید و به مطالعه زبان اختصاص دهید. ساعت شروع یادگیری روزانه، باید مشخص و ثابت باشد و به خودتان اجازه ندهید در این زمینه انعطاف به خرج بدهید.
  8. اگر دانش زبانی شما تنها به مدرسه و دانشگاه محدود است و یا چندین بار تلاش ناموفق برای یادگیری زبان در مقاطع مختلف زندگی خود داشته ‎اید، در تلاش بعدی خود، فرهنگ لغت آکسفورد برای زبان‎ آموزان مبتدی و دو عدد کتابچه‎ داستان سطح‎ بندی شده را از بازار تهیه کنید (و اگر قصد دارید در کلاس های آموزش زبان شرکت کنید، از آنها به عنوان منابع مکمل استفاده کنید).
  9. اگر در ابتدا کتابچه‎ های داستان سطح‎ بندی شده ای که خریده اید برایتان لغات جدید خیلی کمی دارند، سعی نکنید بلافاصله کتاب سطح بالاتری را خریداری کنید: اساساً فلسفه‎ اصلی این کتابچه‎ ها یادگیری ناخودآگاه نکات گرامری و تثبیت لغاتی است که قبلاً یاد گرفته ‎اید. راز موفقیت شما غرق شدن در داستان است، نه مراجعه مکرر به فرهنگ لغت و کتاب گرامرتان. پس در مورد این کتابچه ها، همیشه و بدون استثناء، متنی که خیلی آسان است به متنی که خیلی سخت است ارجحیت خواهد داشت.
  10. از متون و افراد پیشرفته و از داستان ‎های کودکانه غیرسطح ‎بندی شده، دوری کنید. سعی نکنید در ابتدای کار اخبار انگلیسی یا مکالمات فیلم ‎های سینمایی را بفهمید. بر اساس اصل “تناقض انتخاب“، بهتر است در ابتدا منابع مطالعه خودتان را محدود کنید.
  11. با نکات گرامری (مخصوصاَ از طریق یادگیری گرامر به صورت سریالی) علاقه‎ی خود را از همان اول از بین نبرید. برای اطمینان از این کار، بهتر است خرید کتاب گرامر را به تعویق بیاندازید و حداقل در یک ماه اول یادگیری، از کتاب گرامر استفاده نکنید.
  12. تمرین ترجمه کارایی و پتانسیل بالایی برای یادگیری زبان ندارد و اساساً شما برای فراگیری زبان خارجی، احتیاجی به ترجمه (که یک مهارت متفاوت  و عمدتاً مستقل است) ندارید.
  13. یک دفترچه برای یادداشت کردن جملات و کلمات جدید تهیه کنید. اما به نکات زیر در این خصوص دقت کنید: الف) قرار نیست هر کلمه‎ ای را که یاد میگیرید بتوانید در گفتار و نوشتار خود استفاده کنید. ب) لغاتی که از لحاظ املاء، تلفظ یا معنا مشابه هم هستند نباید با فاصله کوتاه زمانی از همدیگر فرا گرفته شوند. پ) اگر دارید یک لغت جدید یاد می‎گیرید، هرگز بیشتر از دو معنی متفاوت آن را در دفترچه خود یادداشت نکنید. اجازه دهید یک معنی آن در ذهن شما تثبت شود و بعد سراغ معانی بعدی بروید. ت) در دفترچه لغت خود، کلمات جدید را با مثال‏هایی از زندگی شخصی خود یادداشت کنید و هر روز حداقل بیست درصد از زمان مطالعه خود را به مرور نکاتی که یاد گرفته‎اید اختصاص دهید.
  14. برای تقویت تلفظ و لهجه، هر روز تکنیک سایه را تمرین کنید: این کار تنها چند دقیقه از وقت‎تان را خواهد گرفت، اما نتیجه کار بسیار مثبت خواهد بود.
  15. حتماً سعی کنید از همان ابتدا هر روز با نوشتن چند خط در دفترچه خاطرات انگلیسی، میزان پیشرفت خود را به خودتان یادآوری کنید و احساسات مثبت خود را از طرق مختلف تقویت کنید.
  16. یادتان باشد که نمودار یادگیری زبان سینوسی است، پس اگر با وجود مطالعه مستمر، نشانه‎ هایی از پسرفت مقطعی یا عدم پیشرفت مشاهده کردید، جای هیچ ‎گونه نگرانی نیست.
  17. فراموش نکنید که همیشه تصویر زبان دوم در ذهن گنگ و نامشخص است و نباید سعی کنید وضوح این تصویر را به صورت مصنوعی و از طریق حفظ کردن لیست لغات و نکات گرامری بالاتر ببرید چون این کار در میان‎مدت و درازمدت به ضرر شما خواهد بود. حتی اگر این تصویر گنگ باعث سردرد و خوابهای پریشان می‏شود، به کتاب گرامر خود پناه نبرید.
  18. اشتباه کردن جزء یاینفک، حیاتی و غیرقابل اجتناب یادگیری زبان خارجی است. پس تا میتوانید به خودتان اجازه اشتباه بدهید تا بتوانید از این اشتباهات یاد بگیرید. حتی در مورد ساده ‏ترین نکات هم، صدها بار دچار اشتباه خواهید شد، و هرچه زودتر و بیشتر اشتباه کنید، پیشرفت شما هم سریع‏تر خواهد بود.
  19. از همان ابتدا باید آگاه باشید که امکان ندارد یک لغت یا نکته گرامری را یک بار و برای همیشه یاد بگیرید: مطمئن باشید بارها و بارها مجبور خواهید بود دانسته‏ های خود را مجدداً چک کنید و اصلاح نمایید. پس وسواس بیش از حد به خرج ندهید و مهتر اینکه از چک کردن نکاتی که قبلاً یاد گرفته اید احساس یأس نکنید.
  20. نکته‎ آخر اینکه بعد از تثبیت عادت یادگیری مستمر، ممکن است گاهی استراتژی‎ هایی که در ابتدا باعث پیشرفت شما شده‎اند، به مرور زمان و با ارتقای دانش زبانی‏ تان، کارایی خود را از دست بدهند و تنها وقت شما را تلف کنند. در این حالت، لازم است چند ساعتی را به تغییر استراتژی های خود اختصاص بدهید و “ارّه خود را تیز کنید“. البته، این موضوع بیشتر در سطوح بالاتر یادگیری اهمیت پیدا می‎کند، یعنی زمانی که رشته عادت‎های شما به قدری ضخیم شده است که دیگر تمایل ندارید عادت‎ها و استراتژی ‎های بهینه‎ تر را بررسی کنید.

این 20 نکته طلایی برای یادگیری زبان انگلیسی (که هم در روش خودآموز و  هم در روش کلاسی آموزش زبان قابل استفاده هستند) با تکیه بر دانش آکادمیک و تجربه تدریس دکتر احسن پاشازاده جمع آوری شده است.

, , , , ,

Related Posts

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • بسیار نکات جالب و ارزشمندی مطرح شد و کمک کرد با ایده های کاربردی مفیدی مواجه بشم. ممنون از اشتراک گذاری تون.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس تلفنی