آیا احساسات مثبت در یادگیری زبان نقش دارند؟ در علم روانشناسی مثبت گرا، بارها اثبات شده است که احساسات مثبت باعث تکرار عمل انجام شده می‌شوند و به شکل‎ گیری عادت منتهی می‌شوند، در حالی‌ که احساسات منفی موجب ترک عمل می‌شوند. همچنین، احساسات مثبت باعث ارتقا عملکرد ذهنی افراد می‌شود. همان‌ طور که پیش‌ تر هم اشاره کردم، مهم‌ترین عامل یادگیری زبان خارجی، انگیزه است، و انگیزه (مگر در موارد نادر) حاصل احساسات مثبت است.

بنابراین، در روند یادگیری زبان، باید تا جایی که می‌توانید احساسات مثبت را در خود تقویت کنید و احساسات منفی را از بین ببرید. حتی احساساتی که مستقیماً به یادگیری زبان مربوط نمی‌شوند، باعث ارتقا یا افت یادگیری می‌شوند. مثلاً، اگر با همسرتان دعوا کرده باشید یا عزیزی را از دست داده باشید، مطمئناً در یادگیری شما اخلال مقطعی ایجاد خواهد شد. برعکس، اگر مثلاً روزی یک دوست قدیمی بدون هیچ دلیلی به شما زنگ بزند و حال‎ تان را بپرسد یا اگر روزی در کارتان ترفیع گرفته باشید، آن روز احساسات مثبت شما باعث خواهد شد یادگیری سریع ‎تر و مؤثرتر باشد.

ایجاد احساسات مثبت و خنثی کردن آثار احساسات منفی سخت‌ تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. متأسفانه، مغز انسان تمایل شدیدی دارد که به اتفاقات منفی اهمیت و وزن بیشتری بدهد. مثلاً، اگر در یک روز خاص، چندین اتفاق خوب برایتان پیش بیاید و تنها موقع بازگشت به خانه با همسایه‎ تان سر جای پارک ماشین وارد مشاجره لفظی بشوید، پیش از خواب، مغز شما به مشاجره لفظی شما فکر خواهد کرد نه آن چیزهای مثبت دیگری که در طول روز برایتان اتفاق افتاده است.

به مثال دیگری در این زمینه توجه کنید: روزی موبایل خود را چک ‎می‎کنید و از طرف دوست صمیمی خود یک تماس بی‎ پاسخ همراه با یک پیامک روی صفحه گوشی خود می ‎بینید. متن پیامک این است: “در اولین فرصت با من تماس بگیر”. احتمالاً، اولین چیزی که به ذهن ‎تان خطور می‌کند این است که قطعاً اتفاق بدی افتاده است و خبر بدی در انتظار شماست، در حالی‌ که شاید دوست شما می‌خواهد خبر خیلی خوبی به شما بدهد یا اطلاعات خاصی لازم دارد و فقط می‌خواهد سؤالی بپرسد!

همان‌ طور که قبلاً اشاره شد، روند یادگیری زبان دوم، با انبوهی از احساسات منفی همراه است. بنابراین، لازم است که به صورت فعال و آگاهانه با این احساسات منفی مبارزه کنیم. اما چگونه؟ در زیر به راهکارهای کاربردی در این زمینه خواهم پرداخت. با خواندن پیشنهادات زیر، ممکن است فکر کنید دارم از حیطه آموزش زبان فاصله می‌گیرم، اما می‌توانم به جرأت عرض کنم که مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای تضمین یادگیری خود انجام دهید، اجرای پیشنهادات زیر در زندگی شخصی‎ تان است، مخصوصاً اگر قبلاً بارها سعی کرده‌ اید زبان انگلیسی را یاد بگیرید ولی ناموفق بوده‌ اید.

البته، لزومی ندارد تمامی این پیشنهادات را اجرا کنید: من گزینه‌ های مختلف را پیشنهاد خواهم داد تا شما از بین آن‌ها هر تعدادی را که دوست دارید انتخاب کنید. به نظر من، بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که ترکیبی از پیشنهادات زیر را با نوشتن یک دفتر خاطرات روزانه (به زبان انگلیسی) در زندگی خود به کار ببرید. برای توضیحات بیشتر روی راهکارها کلیک کنید.

راهکار اول: لیست کردن و یا توصیف چیزهای مثبتی که در طول 24 ساعت گذشته اتفاق افتاده ‎اند

راهکار دوم: لیست کردن و نوشتن در مورد چیزهای هیجان ‎انگیزی که در آینده ‎ای نزدیک (یعنی همان روز یا همان هفته) اتفاق خواهند افتاد

راهکار سوم: پرینت گرفتن نقل‌ قول‌ های انگیزشی انگلیسی و نصب آن‌ها در گوشه و کنار محل کار و زندگی

راهکار چهارم: لیست کردن چیزها و کسانی که داشتن ‎شان را نعمت محسوب می‌کنید

, ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس تلفنی