بعضی وقت ها با وجود تلاش در جهت یادگیری، شاهد درجا زدن یا حتی پسرفت زبان آموزان هستیم. این موضوع نشان دهنده یک واقعیت غیرقابل انکار علمی است: نمودار سینوسی یادگیری زبان خارجی! به شکل زیر توجه کنید تا موضوع روشن‌ تر شود:

نمودار سینوسی یادگیری زبان

نمودار آبی‌ رنگ را قسمتی از مسیر فراگیری یک زبان آموز در نظر بگیرید و نقاط قرمزرنگ را سه نقطه در مسیر یادگیری تصور کنید. این زبان آموز در نقطه A تلاشش نتیجه میدهد و پیشرفت میکند. در نقطه B تلاش او ثمری ندارد و پیشرفت زبانی حاصل نمیشود. در نقطه C با وجود تلاش، این زبان آموز پسرفت هم میکند و ممکن است با خودش فکر کند هوش و استعداد زبانی لازم را ندارد.

باید توجه داشت که یادگیری شامل طی کردن کل مسیر آبی رنگ است، با تمام فراز و فرودهایش. روند یادگیری زبان، بیشتر شبیه دو استقامت است و کسی برنده است که فراز و نشیب‌ های بیشتری را پشت سر بگذارد.

به مثال معروفی که در این زمینه وجود دارد، توجه کنید: زبان‎ آموزان معمولاً در ابتدای یادگیری زمان گذشته ساده، برخی از افعال بی‌ قاعده مثل “speak” را درست استفاده می‌کنند و جملات درستی مانند “I spoke to him” می‌سازند. اما در ادامه یادگیری و در مراحل بالاتر ظاهراً “پسرفت” می‌کنند و جملات اشتباهی مانند “I speaked to him” را استفاده می‌کنند!

اگر برای شما هم باوجود تمرین مستمر، مشکلات این‌ چنینی پیش آمد، ناامید نشوید چون این پسرفت نیست و در واقع دارید پیشرفت می‌کنید و اشتباهاتی را مرتکب می‌شوید که زبان ‎آموزان پیشرفته‌ تر مرتکب می‌شوند. یکی از مهم‌ ترین یافته‌ ها در علم آموزش زبان این است که نمودار یادگیری زبان خارجی، سینوسی است؛ تکرار می‌کنم تا اهمیت موضوع مشخص‌ تر شود: نمودار یادگیری زبان، سینوسی است، یعنی بعضی وقت‌ ها باوجود مطالعه و تمرین پیگیر، به‌ ظاهر پسرفت می‌کنید.

 

 

 

, , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس تلفنی