در این نوشته سعی خواهم کرد 4 اصل اساسی برای افزایش کارایی و راندمان در زندگی شخصی و حرفه ای ارائه کنم. با استفاده از این 4 اصل، خواهید توانست به کارهایی که معمولاً به تعویق می اندازید برسید و آنها را با قدرت به سرانجام مطلوب برسانید.

اصل اول: تناقض انتخاب (Paradox of Choice)

چند ماه قبل، تصمیم گرفتم به بازار بروم و یک تلفن همراه جدید بخرم. چون این خرید اهمیت زیادی برایم نداشت، تصمیم گرفتم زیاد در مورد آن تحقیق نکنم. اولین فروشنده با توجه به بودجه من، بیشتر از ده مدل گوشی معرفی کرد و در مورد هر کدام توضیح مختصری داد. به اندازه ای گیج شده بودم که تصمیم گرفتم به خانه برگردم و خرید را به روز دیگری موکول کنم. امروز بعد از چند ماه، هنوز نمی توانم تصمیمی در این مورد بگیرم!

در واقع، اگر تعداد انتخاب های شما بیش از حد زیاد باشد، تصمیم گیری بسیار سخت میشود، که این مسئله تناقض انتخاب نامیده میشود. در انجام هر کاری، توجه داشته باشید که باید تعداد انتخاب های شما محدود باشد تا بتوانید به صورت موثر تصمیم بگیرید و اقدام کنید. مثلاً اگر میخواهید یادگیری زبان انگلیسی را شروع کنید، بهتر است منابع مطالعه خود را محدود کنید. خرید بیست نوع کتاب و فرهنگ لغت و نرم افزار قطعاً کمکی به شروع کار نخواهد کرد و باعث ایجاد مشکل تناقض انتخاب خواهد شد. به همین صورت، اگر از یک فرد ذیصلاح مشاوره گرفته اید، سراغ مشاورین دیگر نروید.

اصل دوم: قانون 20-80 (قاعده پارتو)

شاید به این نکته توجه کرده باشید که مثلاً هشتاد درصد از درامد شما در هر ماه، حاصل تنها بیست درصد از تلاش ماهیانه شماست؛ یا بیست درصد از افراد هر جامعه ای، هشتاد درصد از ثروت آن جامعه را در اختیار دارند. این قاعده بسیار فراگیر است و در جنبه های مختلف زندگی شخصی و اجتماعی قابل مشاهده است. مثلاً، هشتاد درصد از وقت شما صرف انجام بیست درصد از امور خاص در زندگی تان میشود. یا هشتاد درصد مواقع، تنها از بیست درصد از لباس های داخل کمد خود استفاده میکنید. یا بیست درصد از بیماران، هشتاد درصد از بودجه سلامت کشور را مصرف میکنند.

این مسئله به خودی خود ایرادی ندارد. مشکل زمانی پیش میاید که هشتاد درصد از وقت، پول و انرژی صرف کارهایی میشود که بازدهی شان بیست درصد یا کمتر است. برای استفاده از قدرت قاعده 20-80، سعی کنید همیشه بیست درصد پربازده را شناسایی کنید و وقت و منابع بیشتری به آنها اختصاص دهید. اگر لازم است، تعدادی از کارهای کم بازده را حذف کنید یا به دیگران واگذار کنید. با همین کار، مقدار زیادی وقت اضافه به دست خواهید آورد که میتوانید صرف جنبه های دیگر از زندگی بکنید؛ و خیلی وقت ها، این تنها تفاوت افراد موفق و ناموفق است.

اصل سوم: قانون 100 درصد (قاعده تعهد کامل)

گاهی اوقات اصرار داریم که چند کاری که برایمان مهم هستند به صورت همزمان پیش ببریم، در حالی که عملاً وقت کافی برای هیچ کدام نداریم. نتیجه این میشود که بعد از گذشت زمانی طولانی، تمامی کارها ناتمام میمانند. یعنی شاید اگر اولویت بندی کرده بودیم، حداقل یکی از آن کارها را به سر انجام میرساندیم.

اگر فردی پرمشغله هستید و مثلاً تصمیم دارید زبان انگلیسی را یاد بگیرید، بهتر است با خود روراست باشید و ببینید آیا میخواهید به صورت صد در صد به یادگیری متعهد باشید یا نه. عدم تعهد کامل در طولانی مدت به شکست منجر میشود. شاید دلیل اینکه تمامی رژیم های لاغری در طولانی مدت شکست میخورند همین باشد. یعنی افراد صرفاً برای یک مدت زمان محدود متعهد به رعایت یک رژیم غذایی خاصی میشوند و بعد از گذشت آن مدت زمان، با ولع بیشتر به سراغ عادت های قبلی خود میروند. قطعاً اگر به خود بگوییم: “این سبک زندگی جدید من است و قرار نیست تا آخر عمرم عوض شود” نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

اصل چهارم: قانون تیز کردن ارّه 

گاهی اوقات استراتژی هایی که انتخاب میکنیم در ابتدا بسیار موثر هستند، اما به مرور زمان کارایی خود را از دست میدهند. گاهی نیز احساسات منفی (به خاطر درجا زدن یا پسرفت ظاهری) بر ما غلبه پیدا میکنند و ادامه راه را دشوار و شاید غیرممکن می نمایند. لازم است هر چند وقت یک بار استراتژی های خود را مورد بازبینی قرار دهید و ترفندهایی را که کارایی خود را از دست داده اند کنار بگذارید.

همچنین، با انجام تمرین های توصیه شده، می بایست احساسات مثبت خود را تقویت کنید تا بتوانید در کار خود استمرار داشته باشید. اصطلاحاً، لازم است ارّه خود را تیز کنید.

, , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس تلفنی