نکات کلیدی یادگیری لغات زبان

13 نکته کلیدی برای یادگیری لغت

قبلا در نوشته ای جداگانه، در مورد اهمیت یادگیری واژگان انگلیسی و تقویت دانش لغوی توضیح داده ام. در این پست، 13 نکته کلیدی برای یادگیری لغت را معرفی و بررسی خواهم کرد:

نکته 1: مهم‌ترین نکته این است که حفظ کردن لیست لغات پرکاربرد انگلیسی (مخصوصاً در ابتدای راه یادگیری) یکی از بدترین تصمیماتی است که می‌توانید بگیرید. این نوع لیست ‎ها را به آسانی می‎توان از اینترنت دانلود کرد: لیست هزار کلمه ‎ای، لیست سه هزار کلمه ‎ای…. این لغات پرکاربرد به مرور زمان جزو پایه‎ های اصلی دانش لغوی شما در تمامی مهارت‎ های زبانی خواهند شد، پس سعی نکنید وقت خود با این نوع لیست‎ ها تلف کنید: راه میانبری وجود ندارد و باید اجازه دهید یادگیری به مرور اتفاق بیافتد. حتی سعی کنید از کتاب‎ های مختلف آموزش لغت نیز در مراحل ابتدایی و متوسط استفاده نکنید چون این کتاب‎ها فوق‌ العاده ملال ‎آور و کم تأثیر هستند.

نکته 2: هیچ‌ گاه بیشتر از دو لغت مشابه را هم‌زمان یاد نگیرید چون این کار یادگیری شما را به‌ شدت به تأخیر خواهد انداخت. مثلاً اگر وسوسه شدید تفاوت‌ های get، bring و fetch و take و چند لغت مشابه دیگر را یک‌ بار و برای همیشه یاد بگیرید، مطمئن باشید زمان بسیار زیادی طول خواهد کشید تا این لغات را به‌ صورت اتوماتیک و بدون فکر کردن استفاده کنید. در مورد خود من، تعدادی از لغاتی که به این صورت یاد گرفتم، با وجود گذشت بیش از بیست سال، هنوز باعث سردرگم شدنم می‌شوند.

نکته 3: لغاتی که به لحاظ املایی به هم شباهت دارند نباید باهم فراگرفته شوند. یکی از بدترین روش‌ های یادگیری لغت، لیست کردن آن‌ها به صورت الفبایی است: هیچ‌ گاه این کار را نکنید یا سعی نکنید مثلاً یک یا دو صفحه از فرهنگ لغت‎ تان را حفظ کنید. همچنین، از خرید و مطالعه کتاب‌ هایی که لغات را به صورت الفبایی ارائه می‌دهند به‌ شدت پرهیز کنید (مگر اینکه آزمونی در پیش داشته باشید و مجبور باشید در مدت کوتاهی، تعداد زیادی لغت حفظ کنید، ولی درهرصورت، این کار برای یادگیری زبان بی‌ فایده است).

نکته 4: به‌ هیچ‌ عنوان لغت‌ های جدید را به‌ تنهایی و بدون مثال یادداشت نکنید. این کار تنها در کوتاه‌ مدت ممکن است مؤثر باشد اما در طولانی‌ مدت باعث خواهد شد فعال‌ سازی لغات به تأخیر بیافتد. پس اگر در یک مدت کوتاه، لیست سه هزار کلمه رایج در زبان انگلیسی را حفظ کردید ولی در صحبت کردن و نوشتن نتوانستید از آن‌ها استفاده کنید، تعجب نکنید.

نکته 5: هیچ‌ گاه سعی نکنید تمامی معانی یک لغت را هم‌ زمان یادداشت کنید و یاد بگیرید. این کار مانع یادگیری شما خواهد شد و در طولانی‎ مدت به ضرر شما تمام خواهد شد. اجازه بدهید یک یا دو معنی در ذهن شما تثبیت شود، و بعد سراغ معانی بعدی بروید.

نکته 6: تا می‌توانید از ترجمه فارسی برای یادگیری لغات جدید پرهیز کنید. عدم استفاده از ترجمه، به فعال‌ سازی لغات جدید کمک خواهد کرد. یادتان باشد که در صحبت کردن و نوشتن واقعی (مخصوصاً در محیط انگلیسی ‎زبان)، به ندرت به زبان فارسی فکر می‌کنیم و اگر افکار شما به فارسی است، این تنها به این خاطر است که شما در مراحل ابتدایی یادگیری هستید یا اینکه در یادگیری زبان انگلیسی، بیش از حد به زبان فارسی تکیه کرده‌ اید.

نکته 7: تعاریف واژه‌ ها در فرهنگ لغات (و یا معادل فارسی آن‌ها)، تنها یک ابزار برای آشنایی با روح واژه‌ ها است و اگر بعد از مدتی توانستید واژه‌ هایی را که فراگرفته‌ اید در نوشتار و گفتار خود استفاده کنید بدون اینکه بتوانید تعاریف (یا معادل‌ های فارسی) را به خاطر بیاورید، دلیلی ندارد نگران شوید و بهتر است به خود تبریک بگویید و این اتفاق را به فال نیک بگیرید. اما اگر هنوز معتقد هستید تعاریف لغات همیشه برای درک درست حیاتی هستند، سعی کنید کلمات رایج مثل “ماهیت” و “تعصب” را به فارسی تعریف کنید!

نکته 8: سعی کنید لغات را با ترکیب رایج آن‎ها (یا همان collocation) یاد بگیرید. مثلاً اگر دارید کلمه‎ی “glasses” یا عینک را یاد می‎گیرید، بهتر است دو یا سه نمونه از ترکیب‎ های رایج آن را هم یاد بگیرید: “Please put on your glasses”. در این صورت، هم روان‎ تر و طبیعی‌ تر صحبت خواهید کرد و هم کمتر فراموش خواهید کرد؛ همچنین، با ادامه این روند، به‌ مرور “موسیقی” و روح زبان در ذهن شما شکل خواهد گرفت.

نکته 9: عضو گروه‎ های مجازی بشوید و کلمات جالبی را که یاد گرفته ‎اید به اشتراک بگذارید. یادتان باشد که باثبات‎ ترین نوع یادگیری از طریق یاد دادن مطالب به دیگران حاصل می‎شود. تلگرام، فیس‌بوک و سایر نرم‎ افزارها و شبکه‎ های اجتماعی بستر بسیار خوبی برای این کار به وجود آورده‎ اند و کافی است کمی در گوگل جستجو کنید. با این کار، خواهید توانست با افراد دیگری که دارند انگلیسی یاد می‎گیرند در تماس باشید و اگر تمایل داشتید، می‎توانید از تجربیات و آموخته‌ های آن‌ها نیز استفاده کنید.

نکته 10: مرور لغات و مثال‌ها، کلیدی‌ ترین نکته‌ یادگیری لغت است. اگر با خواندن یک متن، لغت جدیدی یاد گرفته‌ اید و مثال‌ هایی برای آن یادداشت کرده‌ اید، تمام این زحمات بدون مرور بعد از مدت کوتاهی به هدر خواهند رفت، مخصوصاً اگر این لغت جدید چندان در زبان انگلیسی پرکاربرد نیست. حداقل 20 درصد از زمان مطالعه خود را به‌ مرور لغات و نکات یاد گرفته شده اختصاص دهید.

نکته 11: یک بسته کاغذ یادداشت چسب‎ دار بخرید و در محل زندگی خود اسامی اشیاء مختلف را بنویسید و روی آن‌ها بچسبانید! احتمالاً دیگران سر به ‎سرتان خواهند گذاشت، ولی اشکالی ندارد!

نکته 12: ماهی یک‌ بار، یک تست‎ آنلاین لغت بدهید و از ارتقاء سطح دانش لغوی خود لذت ببرید! برای پیدا کردن این تست‎ها، عبارت “Online English vocabulary tests for elementary students” را در گوگل تایپ کنید و به سایت ‎های مختلف سر بزنید.

نکته 13: در سطوح مبتدی، متوسط و حتی سطوح نسبتاً پیشرفته، به راحتی می‌توانید با استفاده از متون عادی و بدون کمترین نیاز به فلش‎ کاردهای لایتنر و کتاب‎های کسل ‎کننده لغت، واژگان مورد نیاز خود را با عمق فراوان یاد بگیرید. اما در سطوح پیشرفته و فوق پیشرفته به این دلیل که لغات کم کاربرد در متون عادی و حتی علمی به ندرت مشاهده می‎شوند، لازم است از کتاب ‎های لغت استفاده کنید تا بتوانید دانش لغوی خود را بیشتر تقویت کنید.

برای موفقیت در مسیر فراگیری زبان انگلیسی، حتماً به این 13 نکته کلیدی برای یادگیری لغت توجه داشته باشید.

, , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس تلفنی