بزرگترین مشکل در یادگیری زبان چیست؟

بزرگترین مشکل در یادگیری زبان چیست؟

شاید بارها تلاش کرده اید زبان انگلیسی را یاد بگیرید، اما به نتیجه مثبت و ملموسی نرسیده اید. سوال این است که مشکل از کجاست؟ بزرگترین مشکل در یادگیری زبان چیست؟ چرا در زمینه یادگیری زبان، تعداد افراد موفق خیلی کمتر از افراد ناموفق است؟

مهمترین مشکلی که مانع پیشرفت دانش زبانی می‌شود، عدم استمرار در یادگیری است. در صورت استمرار، می‌توان بر تمامی مشکلات یادگیری زبان خارجی غلبه کرد، حتی اگر روش درست برای یادگیری را انتخاب نکرده باشیم، کم استعداد باشیم، منابع خوبی نداشته باشیم، یا وقت مان محدود باشد.

موضوع استمرار در روش خودآموز بسیار مهم‌تر از یادگیری کلاسی زبان است، به این دلیل که صرف حضور سر کلاس و جلو رفتن با برنامه کلاس‌ های زبان، تا حدی (تأکید می‌کنم، تا حدی) مشکل استمرار را مرتفع می‌کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، استفاده از نرم‌ افزارها و کتاب ‎های درسی آموزش زبان تقریباً در 100 درصد موارد، به شکست منتهی می‌شود و به یادگیری زبان دوم منجر نمی‌شود؛ حتی مراحل اولیه یادگیری هم طی نمی‌شود و تقریباً تمامی زبان ‎آموزان یادگیری را در همان مراحل ابتدایی رها می‌کنند. اشاره به تعدادی از تحقیقات خالی از لطف نیست:

یکی از تحقیقاتی که در مورد نرم ‎افزار‎های خودآموز معروف و پرطرفدار “Rosetta Stone” و “Tell Me More” انجام شده است، نشان می‎دهد که از 322 نفری که این نرم‎ افزارها را تهیه کردند، تنها 5 نفر از سطح اول عبور کردند و بقیه یادگیری را نیمه ‎کاره رها کردند.

با توجه به این نکته که این نرم‎ افزارها از 5-10 سطح مختلف تشکیل شده‎اند، می‎توان نتیجه گرفت کمتر از 2 درصد از زبان ‎آموزانی که از این نرم‎ افزاها (یا نرم ‎افزارهای مشابه) برای یادگیری زبان استفاده می‎کنند، نهایتاً از سطح مبتدی عبور می‎کنند. در ادامه، چه بسا همین تعداد کم باقی‎ مانده نیز از ادامه یادگیری منصرف شوند.

بر اساس تحقیقی دیگر، زبان ‎آموزانی که خارج از محیط کلاسی به یادگیری زبان خارجی می‎پردازند، تنها 16 درصد از صفحات ابتدایی کتاب‎های درسی آموزش زبان را مطالعه می‎کنند و سپس از ادامه کار منصرف می‎شوند. نکته این است که با تکیه بر کتاب‎ها و نرم ‎افزارهای خودآموز درسی به عنوان منابع اصلی یادگیری، تا حد زیادی شکست خود را تضمین می‎کنید.

با توجه به این آمار ناامیدکننده، نباید از عدم توفیق زبان آموزان در یادگیری تعجب کرد، مخصوصاً به این دلیل که اکثر افراد به روش خودآموز رو می آورند و از اهمیت آموزش کلاسی زبان غافل میشوند.

شاید بارها مرحله استارت زدن را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ اید و به‌صورت جدی یادگیری زبان را شروع کرده‌ اید، اما در اواسط کار همه چیز را رها کرده‌ اید، شاید هم به این قصد که چند روز بعد دوباره شروع کنید!

ممکن است خود یا دیگران شما را سرزنش کنند که اراده ضعیفی دارید، اما این مشکل بسیار فراگیر است و نمی‌شود آن را به ضعف شخصیت و اراده خود نسبت دهید. شاید همین مسئله در مورد رژیم گرفتن و کاهش وزن، ترک سیگار و چیزهای دیگر هم برایتان به وجود آمده باشد. آیا باز هم می‌خواهید آن را به حساب ضعف اراده‎ خود بگذارید؟

نظر علمی این است که اگر بیش از حد بر اراده خود تکیه کنید، شکست حتمی خواهد بود. فراموش نکنید که کارکرد اراده‎ بشری (مگر در موارد بسیار بسیار معدود و کارهای مکانیکی ساده) فقط و فقط محدود به “شروع” یک کار سخت است و برای استمرار کار نباید به اراده خود تکیه کنید.

سؤالی که پیش می‎آید این است که اگر اراده شکست می‌خورد، بر چه چیزی باید تکیه کرد؟ جواب این است که انسان‌ ها برده‎ عادت‌ هایشان هستند و اگر قصد دارید روند طولانی‌ مدت و گاهاً فرسایشی فراگیری زبان را به سرانجام برسانید، چاره‌ ای جز ایجاد عادت مطالعه‎ منظم ندارید.

حالا که میدانید بزرگترین مشکل در یادگیری زبان چیست، برای مطالعه ادامه مطلب و ایجاد عادت منظم، اینجا کلیک کنید.

, , ,

Related Posts

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس تلفنی