لیست کردن و یا توصیف چیزهای مثبت که در طول 24 ساعت گذشته اتفاق افتاده ‎اند یک راهکار موثر برای تقویت احساسات مثبت است که در روانشناسی مثبت گرا کاربرد زیادی دارد. این استراتژی در آموزش زبان نیز می‌تواند به کار گرفته شود. هر شب قبل از خواب، اتفاقات خوبی را که در طول روز افتاده است، در یک فایل ورد یا یک دفترچه به انگلیسی بنویسید. در اوایل کار، شاید تنها بتوانید یک اتفاق مثبت را ذکر کنید و با کلی زحمت یک عبارت انگلیسی بسازید که آن اتفاق مثبت را توصیف کنید، ولی به‌مرور زمان، ذهن شما قادر خواهد بود اتفاقات مثبت بیشتری را شناسایی کند؛ انگلیسی شما هم پیشرفت خواهد کرد و بهتر آن اتفاقات را توصیف خواهید کرد.

در ادامه و با پیشرفت دانش زبانی خود، اتفاقات مثبت را با جزئیات بیشتری توصیف کنید. مثلاً به انگلیسی بنویسید: “امروز کاملاً به‌صورت تصادفی دوستی را در خیابان دیدم که مدت‌ها پیش‌شماره‌اش را گم کرده بودم. خیلی خوشحالم که امروز او را دیدم و باهم صحبت کردیم، از گذشته‌ها گفتیم و خندیدیم. شاید هفته بعد او را برای شام دعوت کنم….” این کار هم توانایی نوشتن شما را تقویت خواهد کرد و هم احساسات مثبت را در وجود شما زنده نگه خواهد داشت.

بهتر است اتفاقات مثبتی که توصیف می‌کنید مربوط به یادگیری زبان انگلیسی باشد. مثلاً، به انگلیسی بنویسید: “امروز یاد گرفتم چگونه به صورت مؤدبانه درخواست کنم کسی کاری برایم انجام دهد. خیلی وقت بود که می‌خواستم اصطلاحاتی یاد بگیرم که بتوانم از طریق آن‌ها درخواست‌هایم را به‌صورت مؤدبانه مطرح کنم. بیشتر از پنج کلمه جدید هم یاد گرفتم که موقع صحبت کردن، خیلی به دردم می‌خورند….” این کار شما را در مقابل حس خطرناک و مخرب درجا زدن بیمه خواهد کرد و به‌این‌ترتیب احتمال استمرار یادگیری طولانی‎مدت را به‌شدت افزایش خواهد داد.

همچنین، وقتی دارید می‌نویسید معلومات جدید خود را هم به سرعت مرور خواهید کرد و بجای نوشتن در مورد چیزی که برایتان کاملاً کسل‌کننده است (مثل توصیف لباس دوست‎تان که در کلاس‌های زبان بسیار رایج است) نوشتن در مورد چیزی که برایتان اهمیت دارد را تمرین خواهید کرد. تحقیقات روانشناسی نشان داده است که اکثر افرادی که این روش را امتحان می‌کنند، به‌قدری از منافع و فواید آن لذت می‌برند که تا سال‎ها این روش را در زندگی خود اجرا می‌کنند.

شما هم امتحان کنید و از نتایج آن شگفت زده شوید. شاید برایتان جالب باشد: در تحقیقی که بنده چند ماه پیش انجام دادم، اجرای همین یک استراتژی به تعداد تنها پنج مرتبه در طول ترم، نمره پایان‌ترم زبان‎آموزان را ده درصد افزایش داد که به لحاظ آماری، پیشرفت زیادی بود.

, ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس تلفنی