کتاب خوب برای گرامر

معرفی کتاب خوب برای آموزش گرامر

معرفی کتاب خوب برای آموزش گرامر: زبان ‎آموزان در مورد یادگیری گرامر عجله و وسواس عجیبی دارند و تصور می‎کنند بهترین و بهینه ‎ترین روش تقویت گرامر، مطالعه کتاب‎های گرامر است، که در نهایت این قضیه به ضرر آن‌ها تمام می‎شود.

قبل از معرفی کتاب خوب برای آموزش گرامر، لازم است توضیح بدهم که اولاً کتاب‎های آموزش گرامر را اگر بخواهید مثل کتابهای داستان مطالعه کنید، بسیار کسل ‎کننده و ملال‎ آور خواهند بود و با هیچ اراده ‎ای نخواهید توانست آن‌ها را تمام کنید، مرور کنید و از نکات آن‌ها استفاده کنید، و قطعاً بعد از مدت نسبتاً کوتاهی آن‌ها را رها خواهید کرد؛ شاید هم کلاً یادگیری زبان را رها کنید، پس اشتباهات دیگران را تکرار نکنید.

ثانیاً، تلاش کنید در یکی دو ماه اول، تحت هیچ شرایطی به کتاب‎های گرامر مراجعه نکنید، حتی اگر به خاطر دانش محدود گرامری، درک مطلب شما ناقص باشد. در این مدت، خودتان را تنها و تنها به کتابچه‎ های داستان سطح بندی شده، فرهنگ لغت خود و مطالب کلاسی (البته اگر به روش آموزش کلاسی اقدام کرده اید) محدود کنید و از منبع دیگری استفاده نکنید.

فلسفه این کار این است که در این یکی دو ماه، پایه‎ های ابتدایی زبان در ذهن شما شکل خواهد گرفت بدون اینکه با خواندن نکات گرامری، وقت خود را تلف کنید و انگیزه خود را از دست بدهید. مهم‌تر اینکه، به این باور خواهید رسید که می‎توانید نکات گرامری را با خواندن و شنیدن و بدون مطالعه کتاب گرامر تا حدود زیادی یاد بگیرید.

در مورد کتاب مناسب برای توضیح نکات گرامری جدید، پیشنهاد من این است که از پایین‎ترین سطح سری کتاب‌های “Grammar in Use” کار خود را شروع کنید: این سری کتاب‎ها در سطوح مختلف، از مبتدی تا پیشرفته، طراحی شده‎ اند.

در مورد این کتاب‎های گرامر توجه به یک نکته اساسی، کاملاً ضروری است: به ‌هیچ ‌عنوان، زیاده ‎روی نکنید و غیر از نکات کلی که برای درک مطلب و یا صحبت کردن لازم دارید، نکات دیگری یاد نگیرید. سعی نکنید از صفحه‎ی یک شروع کنید و برسید به صفحه آخر؛ هر نکته‎ ای را که لازم دارید، از میان قسمت‎ های مختلف کتاب انتخاب کنید و مطالعه بفرمایید.

البته در ابتدا، نکات دستوری و توضیحات موجود در این کتاب‌ها ممکن است به نظر شما گنگ و نامفهوم باشند، که در این صورت توصیه من این است که نکته دستوری مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید و توضیحات بیشتری در مورد آن پیدا کنید.

مثلاً می‌توانید عبارت “توضیح نکات گرامری wh-questions” را به صورت ترکیب فارسی-انگلیسی تایپ کنید و بعدها که کمی پیشرفته‌ تر شدید، می‌توانید عبارات را کاملاً انگلیسی وارد کنید و نکات دستوری مورد نظر خود را به زبان انگلیسی جستجو و مطالعه کنید.

اگر خیلی با تکنولوژی و اینترنت میانه خوبی ندارید، می‌توانید یک کتاب دستور زبان انگلیسی را که به فارسی نوشته شده است از بازار تهیه کنید و نکات دستوری نامفهوم را با استفاده از آن برای خود قابل‌ فهم کنید، اما باز هم تأکید می‎کنم که زیاده ‎روی نکنید و سراغ یادگیری استثنائات بی‎ شمار دستوری نروید.

برای سطوح متوسط به بالا و سطوح پیشرفته، کتاب گرامری که توصیه می‌کنم تهیه کنید “Practical English Usage” نوشته “مایکل سوآن” است. این کتاب شاید بهترین مرجع آموزشی نکات گرامری باشد که البته به زبان انگلیسی نوشته شده است و در مراحل ابتدایی نخواهید توانست به‌ آسانی از آن استفاده کنید، اما در ادامه راه قطعاً این کتاب یکی از منابع محبوب شما برای توضیح نکات گرامری خواهد بود.

نکته‌ ای که در مورد کتاب مایکل سوآن باید در نظر داشته باشید این است که این کتاب یک کتاب مرجع است و به‌ هیچ‌ عنوان نباید از آن به‌ عنوان کتاب درسی استفاده کنید و سعی کنید نکات دستوری آن را یکی‌ یکی یاد بگیرید (این اشتباهی بود که خودم در یادگیری زبان انگلیسی مرتکب شدم).

به تصویر زیر نگاه کنید. می‌توانید حدس بزنید این تصویر چه چیزی است؟

تصویر گنگ از زبان دوم در هنگام یادگیری

حدس زدن این تصویر، اگر نگوییم غیرممکن، بسیار دشوار است! تصویر ذهنی شما از زبان انگلیسی در مراحل ابتدایی یادگیری، با تصویر بالا قابل‌ مقایسه است، چون همه چیز به همان اندازه یا حتی بیشتر گنگ و نامفهوم است، طوری که انگار دارید دنیا را با عینک ته ‎استکانی مادربزرگ‎ تان می ‎بینید! باید اجازه دهید گذر زمان و افزایش دانش زبانی ‎تان وضوح این تصویر را بالا ببرد و به تصویر زیر برسید:

تصویر واضح از زبان دوم که به مرور زمان به دست می آید.

تلاش برای رسیدن به درک و وضوح بالاتر از طریق مطالعه‎ افراطی کتاب‎های گرامر و چیدن نکات گرامری کنار همدیگر، مانند این است که من تصویر بالا را به هزار تکه با وضوح بالا تقسیم کنم و تکه ‎های مختلف را داخل کیسه‎ ای بریزم و به شما تحویل دهم: آیا می‌توانید با استفاده از محتویات این کیسه، تصویر بالا را بازسازی کنید؟

باید به خودتان یادآوری کنید که این مرحله‎ گنگ و گیج‎ کننده طبیعی است و به زودی سپری خواهد شد. و اما دو نکته کلیدی:

نکته 1: هر چند وقت یک‌ بار، تست ‎های آنلاین گرامری هم ‎سطح خود را انجام دهید تا بالا رفتن دانش دستوری خود را به مرور زمان مشاهده کنید. این کار به شما انگیزه خواهد داد. مثلاً اگر مبتدی هستید، کافی است در گوگل عبارتی مانند عبارت زیر را تایپ کنید و سایت ‎هاب مختلف را امتحان کنید: “Free Online Grammar Quizzes for Elementary English Learners”

نکته 2: اگر نکات گرامری را فراموش می‎کنید یا در صحبت کردن نمی‎توانید از آن‌ها استفاده کنید، نگران نباشید چون این طبیعت نکات گرامری است. مثال رایجی که در این زمینه وجود دارد، اضافه کردن –s یا –es به افعال سوم شخص مفرد در زمان حال ساده است. زبان ‎آموزان این قاعده دستوری را معمولاً در همان چند ماه اول مطالعه می‎کنند، اما حتی در سطوح فوق پیشرفته هم در استفاده درست از این قاعده به مشکل برمی‎خورند.

علت آن است که گرامر به این صورت قابل یادگیری نیست و تنها گذشت زمان و تماس مستمر با زبان، این مشکل را حل خواهد کرد. مشکلات گرامری شما با خواندن متون، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن به منابع مختلف (مثل فیلم، اخبار، موسیقی و غیره) به مرور زمان حل خواهد شد، پس عجله نکنید و به خودتان سخت نگیرید.

, , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس تلفنی