9 نکته برای تقویت لیسنینگ (listening)

9 نکته برای تقویت لیسنینگ (listening)

زبان‎ آموزان بسیار پیشرفته ‎ای را دیده ‎ام که مهارت شنیداری (listening) بسیار پایینی داشتند. شاید این مهارت بیشتر از مهارت‎ های دیگر مغفول واقع می‎شود. افرادی را دیده ‎ام که با وجود توانایی بسیار بالا در مهارت ‎های دیگر زبانی، زمانی که مجبور به استفاده از این مهارت می‎شوند، اعتماد به نفس خود را از دست می‎دهند و عملکردشان تحت تأثیر این موضوع قرار می‎گیرد. در مورد کسانی که برای ادامه تحصیل یا سفر تفریحی و کاری به کشور ایالات متحده می‎روند، این مسئله را شخصاً مشاهده کرده ‎ام. اگر بتوانید این مهارت را تقویت کنید، راهی باز خواهد شد که داده‎ های زبانی را از طریق شنیدن دریافت کنید و این قدم بزرگی در تسریع یادگیری خود در ادامه راه خواهد بود. در ادامه به 9 نکته برای تقویت لیسنینگ (listening) اشاره خواهم کرد که از طریق آن‌ها بتوانید مهارت شنیداری خود را تقویت کنید:

  1.  حتماً از فایل‎های صوتی کتابچه ‎های داستان سطح بندی شده استفاده کنید و مرحله به مرحله مهارت شنیداری خود را همراه با مهارت ‎های دیگر پیش ببرید. در هفته های اول، ممکن است چیزی نفهمید و مجبور شوید به متن کتابچه ها رجوع کنید.
  2. در مورد کتابچه ‎های داستان سطح بندی شده، پس از اینکه از مراحل ابتدایی یادگیری زبان عبور کردید، قبل از شنیدن فایل ‎های صوتی، به متن داستان رجوع نکنید.
  3. اگر بعد از گذشت چند روز با هفته، هنوز نمی‎توانید جزئیات داستان های سطح بندی شده را بفهمید، از ادامه تلاش منصرف نشوید چون با ادامه تلاش‎ های خود، به زودی بر این مشکل غلبه خواهید کرد. فعلاً هدف شما باید این باشد که بتوانید خط کلی داستان را دنبال کنید.
  4. سعی نکنید تک‌ تک کلمات را بشنوید. حتی در زبان مادری هم گاهی بعضی از کلمات به خودی خود قابل‌ تشخیص نیستند و تنها با استفاده از کلمات دیگر و کل جمله آن کلمات را حدس می‎زنیم.
  5. دقت داشته باشید که هیچ انگلیسی‌ زبانی تمامی کلمات را آن‌ طور که در فرهنگ لغت شما آمده است، تلفظ نخواهد کرد و بسیاری از کلمات در حالت عادی به همدیگر می ‎چسبند یا بعضی از حروف آن‌ها حذف می‎شوند. مثلاً عبارت “out of” در ایالات متحده معمولاً به صورت “ouda” تلفظ می‎شود، یا صدای “ت” از آخر “can’t” حذف می‎شود. اما نگران یادگیری تک‌ تک این کلمات و عبارات به صورت مجزا نباشید، چون به مرور زمان آن‌ها را به‌صورت ناخودآگاه فرا خواهید گرفت.
  6. اگر به حدی از مهارت شنیداری رسیده ‎اید که فکر می‎کنید توانایی درک مطالب عادی را دارید، اول با اخبار انگلیسی کار خود را شروع کنید چون اخبار هم به لحاظ لغوی و هم به لحاظ تلفظ، آسان ‎تر از فیلم یا موسیقی است.
  7. در مراحل پیشرفته، کلاً زیرنویس را کنار بگذارید، حتی اگر درک شما از فیلم یا معنی آهنگ کاملاً مبهم است، چون در شرایط عادی در یک محیط انگلیسی‌ زبان، کسی به شما زیرنویس نشان نخواهد داد و باید عادت کنید با سرعت گفتار و وجود صداهای مزاحم در پس ‎زمینه کنار بیایید! به زودی یاد خواهید گرفت که حتی بدون فهم خیلی از قسمت ‎ها، مفهوم کلی برایتان قابل‌ درک است و پس از مدتی، شنیدن عبارات و کلماتی که قبلاً نمی‎ توانستید آن‌ها را تشخیص دهید، برایتان آسان خواهد شد.
  8. از کتاب‎ های صوتی غیر داستان، که در آن‌ها صرفاً جملات را یکی پس از دیگری می‎خوانند و جلو می‎روند، استفاده نکنید. نوشتار تقریباً از تمامی جهات (لغت، ساختار و طول جملات) نسبت به گفتار سخت ‎تر است و زمانی که نوشتار بدون تغییر با صدای بلند قرائت می‎شود، تمرکز کردن و درک آن دشوار و ملال‎ آور می‎شود، که این قضیه در مورد زبان مادری هم صدق می‎کند و می‌توانید درستی آن را به آسانی امتحان کنید.
  9. اگر به روش خودآموز مطالعه میکنید، برای کتاب‎ های درسی آموزش مهارت شنیداری مانند “Tactics for Listening” وقت و هزینه صرف نکنید چون اولاً به شدت کسل‎ کننده هستند و ثانیاً برای استفاده کلاسی طراحی شده ‎اند.

در تلاش های خود برای یادگیری زبان انگلیسی، حتماً سعی کنید به این 9 نکته برای تقویت لیسنینگ (listening) توجه کنید.

, , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس تلفنی