سختگیری بیشتر وزارت خارجه در مورد تأیید ترجمه

در سالهای اخیر بیشترین سختگیری در مورد تایید یا عدم تایید ترجمه رسمی انجام شده در دارالترجمه رسمی توسط اداره کل نظارت بر امور مترجمین رسمی (که با عنوان «دادگستری» بین متقاضیان ترجمه رسمی و دارالترجمه ها شناخته می‌شود) اعمال می شد.

از اواسط سال ۱۴۰۰ بیشترین مرجوعی ترجمه ها و عدم تایید به دلایل مختلف در وزارت خارجه اتفاق میافتد. البته مبنای تصمیم گیری کارشناسان وزارت خارجه مشخص نیست چون به لحاظ قانون ترجمه رسمی وزارت خارجه صرفاً مسئول تایید صحت مهر و امضای کارشناس دادگستری است.

به عبارت دیگر، اگر دادگستری مهر مترجم رسمی را تایید کند و اصالت اسناد را بررسی نماید، در مرحله بعد وزارت خارجه بجز موارد معدود اعمال نظر مستقلی در خصوص عدم تایید ترجمه نمیکند.

در اصل، مهر کارشناس وزارت خارجه حاوی جمله ای است که مضمون آن مسئولیت تایید مهر دادگستری را تصریح میکند در مورد متن ترجمه از کارشناس وزارت خارجه رفع مسولیت میکند، اما در عمل کارشناسان وارزت خارجه در بسیاری از موارد با اعمال نظر شخصی از تایید ترجمه امتناع میکنند.

در ماه های اخیر برخی الزامات جدید از سوی کارشناسان وزارت خارجه به دارالترجمه های رسمی اعلام شده است که در زیر به شرح دو مورد می پردازیم.

الزام دارالترجمه ها به ترجمه ظهر برگ سبز خودرو: ظهر برگ سبز دارای اطلاعاتی است که در اکثر موارد جنبه یادآوری قوانین کلی دارد و به مالکیت خودرو ارتباط چندانی ندارد. عمومآ این اطلاعات تکمیلی فاقد مهر و امضا است و فقدان مهر و امضا ترجمه آن را بلاموضوع میکند‌. اما در ماه های اخیر ترجمه نکردن این اطلاعات باعث رد شدن ترجمه رسمی دارالترجمه ها میشود.

الزام به ترجمه اطلاعات ظهر گواهی سپرده بانکی: پشت گواهی های سرمایه گذاری دارای جداول مختلفی است که در صورت برداشت از حساب سرمایه‌گذاری بلند مدت این جداول توسط بانک تکمیل میشوند. وزارت خارجه اعلام کرده است حتی اگر این جداول خالی است، ترجمه آنها الزامی است. البته این الزام به صورت جهانشمول اعمال نمیشود و بستگی به نظر کارشناس دارد.

به عبارت دیگر، مترجم دارالترجمه باید عبارت «در تاریخ … تعداد … برداشت به مبلغ … ریال انجام شد» را چندین مرتبه به زبان مقصد تکرار نماید و صرف نوشتن عبارت «ظهر سند فاقد اطلاعات مربوط به برداشت است» کفایت نمیکند.

, ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس تلفنی