بهترین معلم زبان انگلیسی در دنیا

مدت ها پیش، یکی از همکاران (با اسم مستعار آقای اسدی) که سوپروایزر یک موسسه آموزش زبان انگلیسی در تهران بود، خاطره بسیار جالبی نقل کرد. از قرار معلوم، یکی از کودکان زبان آموز موسسه (به اسم مهدی) که در ترم های گذشته عملکرد بسیار بدی داشت، به یکباره در کلاس درس یکی از مدرسین اوج می گیرد و تبدیل به ستاره موسسه می شود، آن هم در عرض تنها چند ماه. مدرس آن کلاس هم برای زحمت هایش پاداش می گیرد و در موسسه به بهترین معلم زبان انگلیسی در دنیا مشهور می شود.

پدر و مادر مهدی هم تا می توانند برای مدرس آن کلاس تبلیغ می کنند. یک روز آقای اسدی این مدرس موفق را به دفتر خود در موسسه فرا می خواند و از او میخواهد راز موفقیت خود را بگوید. مدرس کمی فکر می کند و می گوید احتمالاً به خاطر یک کاری که در آن کلاس زبان انجام داده، انگیزه مهدی به شدت تقویت شده باشد.

اما آن تکنیک چه بود که این مدرس را به “بهترین معلم زبان انگلیسی در دنیا” تبدیل کرده بود؟ آقای اسدی از قول این مدرس نقل کرد که: در آن سال ها، برای تمرین مهارت شنیداری از نوارهای ویدئویی وی اچ اس استفاده می شد که داخل یک کمد بود. کمد را قفل می کردیم که بچه ها آسیبی به دستگاه وی اچ اس نزنند. معمولاً، به همه مدرس ها یک کلید می دادند که در موقع لزوم کمد را باز کنند و از دستگاه استفاده کنند. من هم خیلی وقت ها به دلیل مشغله زیاد کلید را در خانه یا جاهای دیگر جا می گذاشتم و مجبور می شدم از دفتر موسسه درخواست کنم بیایند و در کمد را باز کنند. تا اینکه یک روز تصمیم گرفتم یکی از بچه های کلاس را انتخاب کنم و مسئولیت باز و بسته کردن کمد را به او بسپارم. کسی را هم که انتخاب کردم مهدی بود. همین مسئولیت باعث شد مهدی همه تکالیف دیگر خود را هم به صورت مرتب انجام دهد و با تشویق من پیوسته پیشرفت کند. در پایان آن ترم، مهدی واقعاً از همه بچه ها بهتر بود!”

در تایید صحبت های آقای اسدی، به نتایج یک تحقیق توجه کنید: چند محقق در آمریکا در یک مدرسه چند دانش آموز را انتخاب می کنند و به معلم هایشان می گویند که آن دانش آموزان بر اساس یک سری آزمایش ها، نابغه هستند. به معلمین تاکید می شود که به هیچ عنوان با این دانش آموزان رفتار متفاوت نداشته باشند و دقیقاً مثل بقیه با آنها رفتار کنند. در آخر، همان طور که محققین گفته بودند آن دانش آموزان بسیار موفق تر از بقیه بودند. اما نکته این است که آن دانش آموزان در اول تحقیق به صورت کاملاً راندوم انتخاب شده بودند! این موضوع به عنوان اثر پیگمالیون یا روزنتال شناخته می شود.

پس، ممکن است افراد نابغه نباشند ولی اگر با آنها به عنوان یک نابغه بالقوه برخورد کنیم، شاید آنها را تبدیل به نابغه کنیم. و این یکی از رازهای تبدیل شدن به بهترین معلم (و چه بسا بهترین پدر، بهترین مادر، بهترین دوست و بهترین همسر) در دنیا است.


تهیه شده توسط دارالترجمه رسمی 861 تهران
,

Related Posts

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس تلفنی