سرعت ترجمه یک مترجم چقدر است؟

سرعت ترجمه یک مترجم چقدر است؟

طبیعتاً جواب این سوال که “سرعت ترجمه یک مترجم چقدر است؟” بستگی به مترجم و متن ترجمه دارد. اما اگر این سوال را به گونه دیگری مطرح کنیم و بپرسیم میانگین سرعت ترجمه یک مترجم مجرب چقدر است، شاید بتوان یک حدودی را مشخص کرد.

به طور کلی، سرعت ترجمه به مرور زمان افزایش پیدا می کند. یعنی، معمولاً مترجمین مجرب بالاترین سرعت را دارند و مترجمین تازه کار سرعت بسیار پایین تری دارند.

بر اساس نظرسنجی های مختلف و همچنین بر اساس تجربه شخصی نویسنده این مطلب، یک مترجم خبره بسته به میزان تخصصی بودن متن، قادر است روزانه به صورت میانگین بین 2000 تا 3500 کلمه ترجمه کند. البته، در مورد متون ثقیل علمی، ادبی یا مذهبی، سرعت مترجم ممکن به زیر 500 کلمه در روز هم افت کند.

به بیان دیگر، مترجم زبده در هر ساعت به صورت میانگین 500 تا 1000 کلمه ترجمه می کند. باید در نظر داشت که ترجمه کار فکری سنگینی است و معمولاً مترجمین نمی توانند بیشتر از 5 ساعت در روز بر روی ترجمه تمرکز کنند.

مترجمین زیادی وجود دارند که با استفاده از نرم افزارهای ترجمه یا ترجمه گوگل به سرعت های خیلی بالاتر دست پیدا می کنند ولی معمولاً این سرعت بالا به بهای کیفیت پایین تر تمام می شود. نکته مهم این است که ترجمه ماشینی تنها تا حدی قابل اصلاح است و نمی توان محصول نهایی را با ترجمه ای که از ابتدا توسط مترجم انجام شده است مقایسه کرد.

همچنین، برخی مترجمین با برداشت آزاد از متن مبدا به نوشتن متن ترجمه بر اساس درک اولیه خود اقدام می کنند. این روش ترجمه می تواند سرعت بالایی داشته باشد و معمولاً در مورد ترجمه متون دانشجویی (و گاهاً برخی متون ادبی) کاربرد دارد.

مسئله دیگر آنکه در مورد ترجمه رسمی اسناد و مدارک فرمی، سرعت ترجمه می تواند تا حد قابل ملاحضه ای افزایش پیدا کند. به عبارت دیگر، مترجم متون رسمی گاهی قسمتی از متن سند را از قبل در اختیار دارد و نیازی نیست تمامی قسمت های سند را ترجمه کند.

البته، اسناد معمولاً دارای اطلاعات دقیقی هستند که لازم است با حساسیت زیادی بررسی شوند تا اشتباهی رخ ندهد؛ همین نیاز به بررسی مجدد باعث می شود پروسه کلی کار ترجمه رسمی گاهاً بسیار زمانبر تر از ترجمه غیر رسمی باشد.

پس به صورت خلاصه می توان گفت یک مترجم باتجربه که کیفیت را فدای کمیت نمی کند، قادر است روزانه تا 2500 کلمه ترجمه کند.

, ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس تلفنی