ترجمه مدارک دانشگاهی و گرفتن تاییدیه


دانشجویانی که برای اخذ پذیرش (جهت ادامه تحصیل یا فرصت مطالعاتی) اقدام می کنند، عموماً ملزم به ترجمه مدارک دانشگاهی خود هستند. برای ترجمه مدارک دانشگاهی، نکات ریز و درشت زیادی وجود دارد که لازم به آنها توجه شود. در این نوشته، برای توضیح بهتر مراحل و الزامات ترجمه رسمی و اخذ تاییدات، مدارک صادره از دانشگاه های تحت نظر وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و مراکز فنی و حرفه ای به صورت جداگانه بحث خواهد شد.

 

مدارک صادره از دانشگاهای تحت نظر وزارت علوم

دانش آموختگان دانشگاه های دولتی، پیام نور، مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی (حسب مورد) و مراکز علمی-کاربردی تابع وزارت علوم، باید ابتدا با مراجعه به سامانه سجاد کد صحت دریافت کنند. توجه داشته باشید که لازم است یک نسخه پرینت شده از فایلی که از سامانه دریافت می کنید به دارالترجمه تحویل شود.

برای ترجمه و تایید ریز نمرات، حتماً باید اصل دانشنامه هم تحویل گردد، اما برای اخذ تاییدات دانشنامه از دادگستری و وزارت خارجه، احتیاجی به ارائه ریز نمرات نیست. البته، دانشنامه های دانشگاه آزاد باید همراه ریز نمرات ارسال شوند. توجه داشته باشید که بر خلاف گذشته، نیازی به مراجعه حضوری به وزارت علوم نیست و تمامی مراحل به صورت آنلاین از طریق سامانه سجاد انجام می شود. همچنین، سامانه سجاد صرفاً برای تایید دانشنامه و ریز نمرات طراحی نشده و شما می توانید از طریق آن انواع گواهی ها (از قبیل گواهی رتبه، گواهی ممتازی، گواهی انصراف از تحصیل، گواهی اشتغال به تحصیل و غیره) را نیز به تایید برسانید و کد صحت دریافت کنید.

نکته: اگر اصل مدارک خود را در اختیار ندارید، می توانید از طریق اخذ مهر و امضای وزارت علوم، نسبت به ترجمه و تایید کپی مدارک خود اقدام نمایید.

مدارک صادره از دانشگاهای تحت نظر وزارت بهداشت

برای ترجمه و تایید مدارکی که از مراکز آموزشی تابع وزارت بهداشت و درمان پزشکی صادر شده اند، لازم است به صورت حضوری به آدرس این وزارت خانه در شهرک غرب تهران مراجعه کنید و مهرهای لازم را اخذ کنید. برای دیدن موقعیت ساختمان مرکزی وزارت بهداست روی نقشه بر روی این گزینه کلیک کنید. مهری که وزارت بهداشت ظهر اسناد تایید شده میزند، حاوی نوشته “ترجمه این مدرک بلامانع میباشد” است.

در مورد دانشنامه و ریز نمرات، باید اصل این مدارک را به همراه گواهی تحویل مدارک (که زمان دریافت دانشنامه و ریز نمرات به فارغ التحصیلان ارائه می شود) به وزارت بهداشت تحویل نمایید تا بتوانید تاییده وزارت بهداشت را اخذ کنید. با در دست داشتن دانشنامه و ریز نمرات تایید شده توسط وزارت بهداشت، می توانید نسبت به ترجمه رسمی و تایید سایر مدارک مربوط به فارغ التحصیلی (نظیر پروانه مطب یا پروانه تاسیس داروخانه) اقدام نمایید. معمولاً، اخذ تاییدیه وزارت بهداشت در یک روز کاری قابل انجام است.

نکته: در صورت تایید کپی دانشنامه و ریز نمرات توسط وزارت بهداشت، نیازی به ارائه اصل این مدارک به دارالترجمه نیست.

 

مدارک صادره از دانشگاه آزاد اسلامی

دانشنامه های دانشگاه آزاد که قبل از سال 1388 صادر شده اند، دارای هولوگرام دانشگاه نیستند. برای ترجمه رسمی و تایید این مدارک، می بایست اول به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد مراجعه کنید. دانشنامه های جدید (که بعد از سال 1388 صادر شده اند) دارای هولوگرام هستند و نیازی به مراجعه به سازمان مرکزی نیست.

در مورد ترجمه و تایید ریز نمرات، به خاطر داشته باشید که دادگستری و وزارت خارجه برای انجام مراحل تایید ترجمه رسمی اصل دانشنامه را نیاز خواهند داشت. همچنین، ریز نمرات باید دارای مهر سازمان مرکزی دانشگاه باشد.

برای ترجمه و تایید دانشنامه و ریز نمرات رشته های پزشکی دانشگاه آزاد، لازم است مهر و امضای واحد علوم پزشکی دانشگاه را اخذ نمایید. همچنین، شما می توانید به جای مراجعه به واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد، به وزارت بهداشت واقع در شهرک غرب نیز مراجعه کنید و تاییدیه لازم را بگیرید.

 

مدارک صادره از مراکز فنی و حرفه ای

مراحل ترجمه مدارک دانشگاهی که توسط مراکز فنی و حرفه ای صادر می شوند پیچیدگی خاصی ندارد. شما می بایست به سایت سازمان فنی و حرفه ای مراجعه کنید و درخواست تایید گواهی خود را ارسال کنید. سپس، با در دست داشتن اصل گواهی و تاییدیه سازمان (که از سایت مذکور پرینت گرفته می شود)، به یک دارالترجمه رسمی مراجعه کنید تا مراحل ترجمه و تایید توسط دادگستری و وزارت خارجه انجام شود.

نکته مهمی که لازم است تاکید شود این است که برای ترجمه رسمی با مهر مترجم (یعنی در صورتی که نیازی به تایید دادگستری و وزارت خارجه نداشته باشید)، ارائه اصل مدارک صادر شده از دانشگاه های تابع وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، مراکز فنی و حرفه ای یا مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی، کافی است و نیازی به اخذ تاییدهای ذکر شده نیست.

, , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonتماس تلفنی